سود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی دلالان در فروش پول نو!
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۷۰۵۴
باشگاه خبرنگاران: سال هاست در کشورما با وجود تمدنی غنی و تعلق خاطر مردم این سرزمین به دین اسلام، عید غدیر به عنوان یکی از سمبلهای مهم برای شیعیان این کشور محسوب میشود. در این بین یکی از سنتهای دیرینه و جا افتاده، هدیه اسکناس یا پول نو به عنوان یادگاری و یا تبرک به سایر ارادتمندان به اهل بیت است.
اما موضوع قابل توجهی که قرار است به آن بپردازیم، ضعف امسال سیستم بانکی در توزیع پول نو برای عید غدیر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر در این ایام گشتی در بازار بزرگ یا خیابان جمهوری تهران بزنید با سیدهایی مواجه میشوید که به دنبال پول نو و دست نخورده میگردند؛ عیدی سادات در عید غدیر از نوع پول به "مایه کیسه" معروف است که در میان پولها باعث برکت میشود.
پیدا کردن اسکناسهای نو و تا نخورده برای عیدی دادن از یکی از دغدغههای سید هاست، تنوع عیدی از ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان هم مشاهده میشود.
در این خصوص که چه چرخه غلطی در سیستم بانکی باعث میشود تا این پولها بجای عرضه مستقیم به مردم اینگونه به دست دلالان با چند برابر قیمت به فروش گذاشته شود به سراغ یک دست فروش اسکناس نو رفتیم.
یکی از دستفروشان اهل بازار بزرگ تهران به توضیح قیمت بستههای اسکناسهای نو پرداخته و میگوید: امسال از هر بسته ۱۰۰ تایی ۵۰۰ تومانی ۳۰ هزار تومان سود میبرم. یعنی برای هر اسکناس ۵۰۰ تومانی ۸۰۰ تومان به فروش میرساند.
او در ادامه گفت: همچنین برای فروش یک بسته ۱۰۰ تایی یک هزار تومانی، ۳۵ هزار سود میکنم یعنی هر یک هزار تومان، یک هزار و ۳۵۰ تومان بفروش میرسد. البته در بین اسکناسهای ۵۰۰ تا ۲ هزار تومانی، اسکناس یک هزار تومانی طالب بیشتری دارد.
این فروشنده اسکناسهای نو در بازار گفت: در آخر برای فروش هر یک بسته ۱۰۰ تایی اسکناس ۲۰ هزار تومانی هم ۳۰ هزار تومان سود میکنم، یعنی هر ۲ هزار تومان به مبلغ ۲ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش میرسد.
در ادامه خبرنگار ما به میدان فردوسی سری زده و قیمت این رسته بازار هم جویا شده است؛ که همین ارقام در این مکان هم مشهود بود؛ و نکته جالب اینجاست که این نوع دلالی باعث شد تا افرادی که قصد خرید اسکناس نو داشتند با یک پرس و جو از خرید امتناع کنند.
یک منبع آگاه در یکی بانکهای دولتی در پاسخ به این سوال که چرا اسکناس نو در اختیار متقاضیان در روز عید غدیر قرار نگرفته است، گفت: امسال بانک مرکزی برای چاپ و توزیع اسکناس نو در روز عید غدیر برنامهای نداشت و حتی شعبی را که هر سال معرفی میکرد نیز معرفی نکرد.
در نهایت گفتنی است این نوع مبادله پول رسمی یک کشور برای اعیاد مخصوص در کوچه و خیابانها امری مناسب و پسندیده نیست چرا که پول ملی کالا نبوده و دارای ارزش معنوی و مادی متفاوتی است. بنابر این علاوه بر این بانک مرکزی با نظارتهای قوی میتواند از این نوع دلالی جلوگیری کند بلکه میتواند با چاپ به موقع پولهای تازه مردم را از خرید اسکناس نو از دستفروشان آن هم با سودهای عجیب و غریب باز دارد.
اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیهساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدینژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلممنبع: فردا
کلیدواژه: عید غدیر دلالان پول نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۷۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
زیسان: واحد اصلی پول قاجار تومان، قران و شاهی بود. تومان واژهی ترکی ایغوری است به معنی ده هزار که در تقسیمات لشکری هر ده هزار سرباز تومان و فرماندهی آنها امیرتومان نامیده میشد.
به گزارش زیسان؛ تا پیش از قاجار از این واحد پولی استفاده نمیشد. در دورهی مغول ده هزار دینار را برابر تومان میدانستند. کسروی یک تومان مغول را برابر صدهزار تومان امروز میداند. تونان طلا اولین بار در زمان فتحعلی شاه قاجار ضرب شد.
وزن آن در ۱۲۲۴ قمری (۱۱۸۸ شمسی) یک مثقال و یک ششم مثقال بود. در سال ۱۲۹۸ قمری در زمان ناصرالدین شاه، وزن طلای تومان کاهش یافت و ارزش آن برابر ده قران نقره یا ده هزار دینار شد. اما سکهای به نام دینار وجود نداشت. در سال ۱۳۰۸ شمسی که آحاد پول ایران تغییر کرد، تومان به معنای ده ریال شد که هنوز هم این لفظ رایج است.
در زمان فتحعلی شاه، سکهی نقرهی جدید، یعنی "قران" متداول شد، که معادل یک دهم تونان و پنج عباسی یا بیست شاهی بود. در این زمان شاهی به صورت سکهی مسی در آمده بود؛ بنابراین سه شکل سکه در ایران رایج بود:تومانهای طلا، قران نقره و شاهی مسی. ولی پول رایج سکههای نقره بود.
پول دورهی قاجار تا اوایل دورهی پهلوی رایج بود. اما طلا پشتوانهی پول نبود. در سال ۱۳۰۸ شمسی طلا پشتوانهی پول شد. مسکوک نقرهی یک ریالی به نمایندگی ریال طلا در کشور رایج و قران برچیده شد؛ مسکوک نقره، نیم ریالی، دوریالی و پنچ ریالی شد.
ریال در اصل واژهی اسپانیایی است و آن نام سکهی نقرهای رایج در آن سرزمین بود که به معنی "شاهی" است. این واژه مترداف "رویال" (Royal) انگلیسی و "رگالیس" لاتین است که آن هم به معنای شاهی است و از ریشه "رکس" (Rex) یعنی شاه است.
از مسکوکات قانونی طلا در ایران در دورهی رضاشاه، سکهی پهلوی است که بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۱۰ شمسی در مجلس شورای ملی، که برای تعیین واحد و مقیاس پول ایران به تصویب رسید، سکه پهلوی طلا به ارزش صدریال ضرب شد. این سکه دارای عیار ۹۰۰ در هزار بود و با عکس شیر و خورشید و پادشاه مزین شده بود.
نمونههایی از اسکناسهای دوره ناصرالدین شاه قاجار tags # تهران قدیم ، ناصرالدین شاه سایر اخبار آیا قدرتهای فوقبشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت میرسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟